Kontakta Hylte kommun
Kontakta kommunen så hjälper kommunvägledarna i kontaktcenter dig med information, funderingar, tar emot synpunkter eller felanmälningar. Behöver ditt ärende handläggas av person med särskild kompetens så vägleder de dig till rätt person eller verksamhet. Välkommen att kontakta oss på det sätt som passar dig bäst!
Öppettider kontaktcenter
Dag | Telefontid | Besöktid |
---|---|---|
Måndag-Torsdag | Kl. 08:00–16:30 | Kl. 10:00–16:30 |
Fredag | Kl. 08:00–14:00 | Kl. 10:00–14:00 |
Lunchstängt alla dagar mellan kl. 12:00-13:00.
Dag | Telefontid | Besöktid |
---|---|---|
Dag före julafton 23 december | 08-14 | 10-14 |
Julafton 24 december | Stängt | Stängt |
Juldagen 25 december | Stängt | Stängt |
Annandag jul 26 december | Stängt | Stängt |
Dag före nyårsafton 30 december | 08-14 | 10-14 |
Nyårsafton 31 december | Stängt | Stängt |
Nyårsdagen 2025 1 januari | Stängt | Stängt |
Trettondedag jul 6 januari | Stängt | Stängt |
Lunchstängt kl. 12:00-13:00.
Kontakta oss via sociala medier
Följ oss gärna på våra sociala medier. Vi har bevakning av våra sociala medier under och efter kontaktcenters öppettider. Har du frågor du vill ställa kan du skicka meddelande via Facebooks messenger. Du kan även nå oss via LinkedIn.
Akut hjälp och socialjour
- SOS Alarm - 112. När du eller någon annan är i en nödsituation och behöver omedelbar hjälp.
- Sjukvårdsupplysningen - 1177. För råd om vård.
- Giftinformationen - 010-456 67 00. För mindre brådskande fall och rådgivning vid förgiftningar.
- Polis - 114 14. För ärenden där det inte är fara för liv, egendom eller miljö.
- Självmordslinjen - 901 01. För dig som mår psykiskt dåligt och har tankar på självmord.
- Socialjouren i Halland - 112. Kvällar och helger. Akuta barnärenden, missbruksärenden och relationsvåld.
- Socialtjänsten vuxna - 0345-180 00. För råd och stöd. (Akuta lägen under kvällar och helger - ring 112.)
- Socialtjänsten barn - 0345-182 40. För råd och stöd. (Akuta lägen under kvällar och helger - ring 112.)
- 113 13. Vid större olyckor och kriser som stormar, epidemier, större trafikolyckor med mera.
Felanmälan
Hittar du fel eller brister på offentliga platser? Vi vill ta del av dessa så att vi kan göra vårt bästa för att åtgärda felen. Du kan anmäla fel och brister via nedan e-tjänst.
Journummer
- VA beredskap - 073-371 83 41. Gäller kommunalt vatten och avlopp.
- Sandahlsbolagen beredskap - 0371-500 97. Gäller enskilda avlopp.
- Hyltebostäder beredskap - 0731-47 25 64.
Kontakt under ordinarie kontorstid är Hylte kommuns kontaktcenter, 0345-180 00.
Lämna förslag och synpunkter
Har du förslag till förbättringar inom Hylte kommun? Saknar du som invånare något? Vill du framföra kritik eller har du synpunkter på kommunens verksamheter? Har du frågor du vill ställa eller vill du berömma någon?
Du kan lämna synpunkter via nedan e-tjänst.
Stöd i telefonsamtal
Om du är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.
- Kontakta oss via Texttelefoni.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontakta oss via Teletal.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontakta oss via Bildtelefoni.net Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Faktura och autogiro
Betala faktura
Betalning till Hylte kommun sker via e-faktura eller autogiro. Anmälan till e-faktura sker i din internetbank. Vill du ansöka om autogiro kan du göra det på nedan e-tjänst.
Leverera faktura till kommunen
Är du leverantör och intresserad av att skicka elektroniska fakturor till kommunen, kontakta Inexchange, telefon: 0500-44 63 60 eller via e-post: info@inexchange.se
Vigsel
Vill ni gifta er kan ni vända er till Hylte kommun. Vigseln är kostnadsfri och sker i kommunhuset eller i annan lokal som ni själva bokar. Borgerlig vigsel förrättas av vigselförrättare som är utsedda av länsstyrelsen. Vigselförrättare i Hylte kommun är Per Borg, Micael Arnström, Ronny Löfquist, Anna Roos, Sylvia Sjöö, Emma Gröndahl och Stina Isaksson.
När vigseln är genomförd skickar kommunen in intyget till Skatteverket som registrerar det i folkbokföringen.
Att tänka på innan du bokar vigsel
- Ansök om hindersprövning. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Minst två vittnen måste vara med och de ska vara över 18 år. (Kommunen kan ordna med vittnen om det önskas.)
- Anmäl till Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om du/ni vill byta efternamn i samband med vigseln.
- Vigseln sker på kontorstid.
För bokning av vigsel, kontakta Hylte kommuns kontaktcenter, 0345-180 00.
Hylteappen
I Hylteappen kan du hålla dig uppdaterad om vad som sker i kommunen. Du kan få information om aktuella driftstörningar, samt få ta del av nyheter och evenemang runt om i Hyltebygden.
Vanliga frågor och svar
Vi har samlat vanliga frågor och svar inom alla våra områden på ett och samma ställe. Klicka in på knapplänken nedan och gå in på den kategori frågan handlar om för att leta upp ett svar på en fråga du har.
Hantering av personuppgifter
När du skickar e-post, använder en e-tjänst eller lämnar en synpunkt via vår webb, lagras dina personuppgifter. Detta för att Hylte kommun ska kunna handlägga ditt ärende eller nå dig när vi svarar på din fråga/synpunkt.
Press- och informationsmaterial
Är du journalist och vill komma i kontakt med kommunen?
Kontakt
Senast uppdaterad