Omsorg och stöd
Vanliga frågor och svar inom omsorg och stöd.
Omsorg i hemmet
Kan jag ansöka om stöd/omsorg i hemmet?
Du kan ansöka om hjälp i hemmet men det är dina behov och förutsättningar som avgör vilken hjälp du blir beviljad av socialsekreteraren. För de insatser du beviljas betalar du en omsorgsavgift som grundar sig på dina inkomster och utgifter.
Vad kan jag få hjälp med hemma?
Du kan exempelvis få hjälp med:
- städ
- tvätt
- inköp
- hygien
- toalettbesök
- på/avklädning
- hjälp vid måltider
- promenader
- tillsyn/trygghetslarm
- sjukvård i hemmet av kommunens sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter
Hur ansöker jag om ett trygghetslarm?
Om du behöver ett trygghetslarm ansöker du om detta hos kommunens socialsekreterare, via kontaktcenter 0345-180 00.
Beslut om trygghetslarm enligt socialtjänstlagen fattas av socialsekreteraren.
Har jag rätt till bostadsanpassningsbidrag?
Din funktionsnedsättning är avgörande för vilka åtgärder du kan få bidrag till. Det måste finnas ett direkt samband mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna.
Bidrag lämnas för skälig kostnad till nödvändiga åtgärder för anpassning av bostadens fasta funktioner, i och i anslutning till bostaden. Det kan handla om att bredda dörrar, montera en ramp eller anpassa ett badrum.
Viktigt att tänka på!
Innan beslut om bostadsanpassningsbidrag kan tas krävs fastighetsägarens eller bostadsrättsföreningens medgivande (gäller hyres- och bostadsrätter).
Hittar du inte din fråga?
Ställ den direkt till oss via kommunen@hylte.se
Senast uppdaterad