Hylte kommun logotyp

Omsorg och stöd

Vanliga frågor och svar inom omsorg och stöd.

Omsorg i hemmet

Du kan ansöka om hjälp i hemmet men det är dina behov och förutsättningar som avgör vilken hjälp du blir beviljad av socialsekreteraren. För de insatser du beviljas betalar du en omsorgsavgift som grundar sig på dina inkomster och utgifter.

Du kan exempelvis få hjälp med:

  • städ
  • tvätt
  • inköp
  • hygien
  • toalettbesök
  • på/avklädning
  • hjälp vid måltider
  • promenader
  • tillsyn/trygghetslarm
  • sjukvård i hemmet av kommunens sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter

Om du behöver ett trygghetslarm ansöker du om detta hos kommunens socialsekreterare, via kontaktcenter 0345-180 00.

Beslut om trygghetslarm enligt socialtjänstlagen fattas av socialsekreteraren.

Din funktionsnedsättning är avgörande för vilka åtgärder du kan få bidrag till. Det måste finnas ett direkt samband mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna.

Bidrag lämnas för skälig kostnad till nödvändiga åtgärder för anpassning av bostadens fasta funktioner, i och i anslutning till bostaden. Det kan handla om att bredda dörrar, montera en ramp eller anpassa ett badrum.

Viktigt att tänka på!
Innan beslut om bostadsanpassningsbidrag kan tas krävs fastighetsägarens eller bostadsrättsföreningens medgivande (gäller hyres- och bostadsrätter).

Hittar du inte din fråga?

Ställ den direkt till oss via kommunen@hylte.se

Lämna synpunkter på sidan här

Senast uppdaterad

Innehåll på sidan