Egenkontroll
Det är ditt ansvar som livsmedelsföretagare att känna till de regler som gäller för att driva en livsmedelsverksamhet. När du hanterar livsmedel är det viktigt att du och din personal vet vilka risker som finns vid livsmedelshanteringen och hur man gör för att producera säker mat.
Tydliga och enkla rutiner
För att de olika delarna i din verksamhet ska kunna fungera på ett säkert sätt behöver du ha ett kontrollsystem med tydliga rutiner som är enkla att följa och förstå. Rutinerna kan vara skriftliga eller muntliga. Det viktiga är att alla i företaget är väl insatta i rutinerna och att ny personal lätt kan ta del av dem.
Rutinerna kan se olika ut beroende på vilken verksamhet du bedriver. En kiosk behöver inte ha lika omfattande rutiner som en stor restaurang med mycket personal. För att få reda på mer om vilka rutiner som kan passa din verksamhet kan du läsa mer på Livsmedelsverkets webbplats om olika vägledningar Länk till annan webbplats.och branschriktlinjer
Länk till annan webbplats..
Egenkontroll bör innehålla följande rutiner
Underhåll av inredning och utrustning
Det ska finnas rutiner för kontroll av lokalen inklusive inredning och utrustning. Livsmedelslokalen med dess inredning och utrustning ska hållas rena, i gott skick och fungera som de ska. Kontroll och kalibrering av termometrar bör ske en gång per år. Det bör också finnas en underhållsplan för brister som inte kan rättas till omgående.
Kontroll av mottagning och temperatur
Rutiner ska finnas för kontroll av inkommande varor. I detta ingår att se till att varorna uppfyller de krav som finns på produkten till exempel rätt varuslag, ren och oskadad förpackning, märkningsuppgifter och förvaringstemperatur. Temperaturen på kyl- och frysvaror samt temperatur på varm mat ska kontrolleras vid mottagningen.
Avfall och returgods
Rutiner ska finnas för hur avfall omhändertas, förvaras och forslas bort samt för rengöring av behållare och eventuellt soprum. Avfallet ska hanteras på ett hygieniskt sätt utan att förorena i eller omkring livsmedelslokalen eller dra till sig skadedjur.
Skadedjur
Det ska finnas rutiner som beskriver hur skadedjurskontroll genomförs, både när det gäller den förebyggande kontrollen och vad som görs om skadedjur upptäcks. Du ska ha rutiner för att förebygga att skadedjur tar sig in i lokalen, samt en åtgärdsplan om detta trots allt skulle ske.
Vatten
Vatten och is som används i en livsmedelsverksamhet ska hålla dricksvattenkvalitet. Rutiner för provtagning av vatten ska finnas för att säkerställa kvaliteten av dricksvattnet. Har du ismaskin och/eller syrupanläggning behövs rutiner för provtagning och rutiner för rengöring av dessa, även om du har kommunalt vatten.
Personlig hygien
Det ska finnas rutiner för personlig hygien. Det ska finnas rutiner för arbetskläder, handtvätt, rökning, snusning, användande av nagellack och smycken. Regler ska även finnas för tillfälliga besökare, hantverkare och varuleverantörer. Notera också vilka rutiner som gäller för sjukdom eller risk för smitta.
Utbildning
Alla personer som hanterar livsmedel måste ha tillräckliga kunskaper om livsmedelshygien. Kunskapen ska vara anpassad till den verksamhet som bedrivs. Regelbunden utbildning krävs av personal och en utbildningsplan ska finnas
Förpackningsmaterial
Endast förpackningsmaterial som är godkänt för livsmedel får användas. Felaktig användning kan innebära att livsmedlet förorenas på grund av att materialet släpper ifrån sig kemikalier.
Separering, förvaring och hantering
Rutiner ska finnas för att förhindra korskontamination mellan råvaror, förpackningsmaterial, kemikalier och slutprodukt. Hanteringen av allergener behöver vara extra noggrann så att ingen risk för kontaminering uppstår.
Spårbarhet
Ditt företag ska kunna spåra råvaror/produkter ett steg bakåt och ett steg framåt. Det gäller inte till slutkonsument, det vill säga butiker och restauranger behöver inte kunna spåra livsmedel som säljs eller serveras till kund.
Märkning
För att garantera att förpackade livsmedel är korrekt märkta ska rutiner finnas för märkning och presentation av livsmedel. Rutinen behövs också för att garantera korrekt information om ursprung och sammansättning av de maträtter eller produkter som serveras eller säljs manuellt i disk.
Återkallande och reklamation
Rutiner ska finnas om hur felaktiga produkter stoppas efter försäljning till kunden, samt hur kundklagomål och misstänkta matförgiftningar hanteras.
Utvärdering
Rutiner ska finnas för att följa upp resultaten av egenkontrollen. Till exempel kan du kontrollera att termometern visar rätt temperatur genom kalibrering samt kontrollera rengöringens resultat med hjälp av tryckplattor.
Mallar för egenkontroll
Senast uppdaterad