Hylte kommun logotyp

Tillfällig vistelse i Hylte kommun

Planerar du att besöka Hylte kommun och har behov av hemtjänst eller hälso- och sjukvård kan du få hjälp med detta under din vistelse här.

Varje kommun är ansvarig för kostnaden för sina kommuninvånares hemsjukvård, oavsett var de vistas. Om behov finns av hälso- och sjukvårdsinsatser/rehabilitering i hemmet ska en likadan bedömning göras för vistelsegäster som för Hylte kommuns invånare. Hembesök ska erbjudas de personer som inte själva eller med hjälp av andra kan ta sig till öppenvårdsmottagningen på vårdcentral eller sjukhus.

Ansök om hälso- och sjukvårdsinsatser

Ansökan om hemsjukvård/rehabilitering ska alltid föregås av en skriftlig vårdbegäran från bosättningskommunen. Ansök via nedan blankett.

Vårdbegäran ska innehålla uppgifter om: aktuell situation, bakgrund, aktuellt tillstånd samt rekommendation om åtgärd enligt SBAR. Vårdbegäran ska faxas till sjukskötersketeamet/kommunrehab i Hylte kommun, fax nummer: 0345-182 74.

Hjälpmedel

Inkontinenshjälpmedel förskrivs av sjuksköterska i bosättningskommunen. Leveransadress till vistelsekommunen.

Vistelsegästen rekommenderas att ta med sig sina egna hjälpmedel från bosättningskommunen. Om detta inte är möjligt finns möjlighet för ett tillfälligt lån.

För att få ett tillfälligt lån behövs en förskrivning och ett debiteringsunderlag från din hemkommun eller hemregion. Vänd dig till din förskrivare i din hemkommun eller region om du är i behov av ett tillfälligt lån. Debitering sker enligt ordinarie prislista i Halland. Får du inte kostnaden täckt via din hemkommun eller din hemregion får du själv stå för kostnaden för lånet.

Ansvar

Låntagaren ansvarar för att hjälpmedlet hämtas och återlämnas rengjorda till Hjälpmedelscentrum i Halmstad. I annat fall tillkommer en transportkostnad

Obs! Du måste ha en folkbokföringsadress i Sverige!

Fakturering

Hylte kommun debiterar bosättningskommunen för utförda insatser enligt hälso- och sjukvårdslagen med en gällande timtaxa. Minsta debiterade avgift är för 30 minuter.

Omsorgsförvaltningen fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut. Vid längre vistelser görs fakturering varannan månad.

Om du inte är nöjd

Får du hjälp av kommunens hemsjukvård och inte känner dig nöjd med behandling eller blivit felbehandlad ber vi dig i första hand kontakta ansvarig personal för din vård och behandling.

Du kan kontakta respektive enhetschef via kommunens kontaktcenter på 0345- 180 00 Länk till annan webbplats..

  • enhetschef för sjuksköterskor
  • enhetschef för kommunrehab

Vi är skyldiga till att utreda och följa upp händelser i vården som kan leda till skada. Du kan även vända dig till patientnämnden (regionhalland.se). Länk till annan webbplats.

Lämna synpunkter på sidan här

Senast uppdaterad

Innehåll på sidan