1. 2026-07-03

    Varning för bluffsamtal om spolningsarbete
Hylte kommun logotyp

Innehåll på sidan

Lättläst: Kommun och politik

Hylte kommun har 5 förvaltningar.
På varje förvaltning jobbar personer
som kallas för tjänstepersoner.

Kommunchefen är en av dessa tjänstepersoner
och är chef för alla förvaltningar.

Förvaltningarna leds av kommunstyrelsen
som fattar politiska beslut om verksamheterna.

I kommunen bestämmer kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige består av politiker
från kommunens olika partier.

En av våra politiker kallas kommunalråd.
Kommunalrådet har politik som sitt yrke.

Sverige är en demokrati. Det betyder att
folket bestämmer vilka som ska styra Sverige.

Mer information

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Senast uppdaterad

Innehåll på sidan