Hylte kommun klättrar i nationell servicemätning – toppbetyg för bemötande och engagemang

Kommunstyrelsens ordförande Ronny Löfquist
I den senaste mätningen av Insikt, genomförd av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), placerar vi oss i Hylte kommun på 18:e plats av 191 deltagande kommuner – en tydlig förbättring jämfört med föregående år.
Insikt mäter företagares upplevelser av kommunal service inom ärenden som rör myndighetsutövning. Resultaten visar att vi stärker vår position och ligger stadigt över rikssnittet inom flera områden.
Höga betyg för bemötande, engagemang och vägledning
Vi är särskilt stolta över att få höga betyg inom bemötande, engagemang och rådgivning – tre nyckelfaktorer för hur företag upplever vår service. På dessa områden hör vi till de bästa i landet.
– Det är glädjande att se att vårt fokus på bemötande och myndighetsutövning ger resultat. Vi har varit tydliga från politiskt håll med att det här är viktiga frågor för kommunen, inte minst för att skapa goda förutsättningar för företag att etablera sig och växa här. Som liten kommun är varje företagsrelation betydelsefull, och det känns bra att vi rör oss i rätt riktning, säger kommunstyrelsens ordförande Ronny Löfquist och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Malin Thydén Kärrman.

Från vänster: Upphandlare Adrijana Bacovic, kommunchef Emma Gröndahl och näringslivsansvarig Camilla Johansson.
Nytt mätområde – positiva signaler inom upphandling
För första gången deltar vi i Insikt-mätningen inom området upphandling, där vi nu börjar få in värdefull återkoppling från företagare. Även om området inte ingår i den samlade rankningen i år, ser vi positiva tendenser och starka resultat i det underlag som hittills finns tillgängligt.
– Vi vet hur viktigt det är att ha en dialog som präglas av förståelse, tydlighet och tillgänglighet. Att vi får så höga betyg i dessa delar är ett kvitto på att våra medarbetare gör ett fantastiskt arbete varje dag. Det ger också energi och riktning för det fortsatta arbetet med att utveckla vår service, säger kommunchef Emma Gröndahl och samhällsbyggnadschef Katarina Paulsson.
Vi fortsätter utveckla servicen
Att skapa ett bra företagsklimat är en prioriterad fråga för oss i Hylte kommun. Vi arbetar aktivt för att underlätta för företag att etablera sig och växa här. Genom att fokusera på tydlig information, effektiv handläggning och god dialog strävar vi efter att stärka vårt företagsklimat och fortsätter att utveckla vår service för att möta företagens behov och skapa förutsättningar för hållbar tillväxt i Hylte kommun.
- Läs mer om Insikt – den nationella servicemätningen på skr.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Vill du komma i kontakt med oss? Besök vår sida om företagsservice i Hylte kommun
Senast uppdaterad: