Ansökan om inackorderingsstöd görs till elevens hemkommun och söks på nytt varje läsår. För att vara berättigad krävs att eleven:
Bidraget beviljas för max nio (9) månader av året, september–december för höstterminen och januari–maj för vårterminen. Stödet avser boende, fördyrat uppehälle och resor till och från hemmet.
Bidragets storlek regleras av prisbasbeloppet. Bidraget utgår med 1/30 av aktuellt prisbasbelopp per hel kalendermånad vid inackordering.
För att få inackorderingsstöd från skolstart med första utbetalning i september ska fullständig ansökan vara inkommen senast den 1 september för det år ansökan gäller. Ansökan behandlas först efter skolstart i augusti.
Observera att ett intyg från inackorderings-/hyresvärden alternativt en kopia av kontrakt där det framgår att eleven bor på adressen ska bifogas ansökan.
Om studierna avbryts, eleven flyttar hem, folkbokför sig på studieorten eller någon annan förändring sker som påverkar rätten till inackorderingsstöd, skall detta anmälas snarast.
Om man fått inackorderingsstöd på grund av oriktiga uppgifter eller om man inte har fullgjort sin anmälningsskyldighet vid förändringar och det leder till att man får inackorderingsstöd med felaktigt eller för högt belopp, kan kommunen kräva tillbaka det belopp som eleven inte haft rätt till.