Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad

Så arbetar kommunen med gatubelysningen

Arbetet med gatubelysningen runt om i kommunen fortsätter under torsdagen och fredagen.
Efter att lamporna i Landeryd tändes under onsdagen slocknade de sedan i en del av samhället igen, vilket gör att kommunens entreprenör fick fortsätta felsökningen.
Under torsdagen hittades ett tredje fel – en glappande kontakt –  som nu åtgärdats, och förhoppningen är nu att hela Landeryd återigen ska ha fungerande gatubelysning.
Arbetet fortsätter nu på andra platser i kommunen.

För att ge en överblick över vad Hylte kommun gör för att åtgärda problemen just nu bad vi Anders Bengtsson, samordnare på samhällbyggnadskontoret, svara på några frågor.

Så, vad gör Hylte kommun och entreprenören just nu?
– Vi arbetar med att få igång ljuset igen. Utöver arbetet i Landeryd ska även belysningen på Marknadsvägen i Kinnared och Västerlånggatan i Unnaryd åtgärdas.

Varför har vi så stora problem med gatubelysningen just nu?
– Det är fler anledningar som samverkar. Vi har en ny entreprenör sedan i våras och det är mycket för dem att sätta sig in i, vårt belysningsnät är gammalt och dåligt dokumenterat. Dessutom är det sammankopplat med Eon:s nät, så det är många aktörer som måste sammarbeta för att vi ska komma åt hela nätet och det kan göra att reparationsarbetet går lite långsamt.

Hur ska kommunen bli bättre på att hålla gatubelysningen lysande?
– Vi ser nu över våra rutiner för hur felrapporteringen till entreprenören ska se ut och under nästa år kommer vi också att göra en kartläggning och digitalisering av gatubelysningsnätet. Vi har tidigare inte haft någon bra karta av nätet på det sätt vi har haft med vatten- och avloppsnät bland annat, med en bättre kartläggning av lampor och kabeldragningar vet vi att vi pratar om samma ställen och kan bli bättre på att se var vi behöver åtgärda.

Vad ska man göra om man ser en trasig gatlampa?
– Man kan rapportera det via kommunens webbplats hylte.se, där finns en e-tjänst för felanmälan av gatubelysningen, alternativt kontakta kommunen via 0345-180 00. Entreprenören gör översyner av hela gatubelysningsnätet två gånger varje år, en gång inför vintern och en på våren, där trasiga lampor åtgärdas. Rutinen är att enstaka trasiga lampor byts ut vid dessa tillfällen, men om vi får rapporter om trasiga lampor så kan de även bli åtgärdade akut om de till exempel sitter vid en korsning eller övergångsställe, eller om det är flera lampor på rad som inte fungerar.

Kontakt