Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Publicerad 2020-09-15

Behöver du hjälp med digital teknik? – kontakta DigidelCenter

Bild från DigidelCenter i Hyltebruk med tre anställda på bild, sittande framför en stor bildskärm

Kamal Alnabulsi, Marja Kulju.och Daniel Arturson hjälper gärna till att svara på frågor om digital teknik.

Den digitala tekniken får en allt större plats i vårt samhälle. Möjligheterna att utföra ärenden, handla och söka information via nätet är oändligt. Dock kan det kännas olustigt för den ovana att ge sig ut i den digitala världen, använda tjänster och söka information. I maj 2019 startade Hylte kommun DigidelCenter med syftet att främja digital kunskap hos såväl gammal som ung. Verksamheten bedrivs i kommunens tre huvudorter Hyltebruk, Torup och Unnaryd.

De flesta som kommer till DigidelCenter är 65 år plus, även om verksamheten vänder sig till alla åldrar. Många frågor handlar om det tekniska, hur telefonen fungerar, hur man gör för att ladda ned olika appar (datorprogram) eller om hur olika sociala medier fungerar. Innehållet i frågorna varierar.
– Det är lite av allt möjligt, berättar Marja Kulju, bibliotekarie.
– Det kan vara någon som vill veta varför Facebook-sidan ser ut som den gör och vad man kan göra där. Eller så behöver de hjälp att ladda ned appar eller att vi ska visa exempelvis hur man slår på och av flygplansläget om de råkat komma åt den knappen. Det är det som är spännande vi lär oss själva också hela tiden.

Värdefull kunskap

Marjas kollegor Kamal Alnabulsi och Daniel Arturson berättar mer om vad DigidelCenter kan bistå besökarna med.
– Eftersom jag talar arabiska får jag ofta besök av personer som behöver stöd i det svenska språket. De vill ha hjälp med olika myndighetskontakter, allt från att kontakta arbetsförmedling till att göra en flyttanmälan på skatteverket eller hämta personuppgifter. Det kan vara svårt att förstå och hitta de olika tjänsterna på myndigheternas webbplatser. Det är trevligt att visa hur man gör, att kunna hjälpa till, säger Kamal Alnabulsi. Daniel Arturson fortsätter:
– Det roligaste med det här jobbet är att man känner att man gör skillnad. Att få följa någon som knappt vågar använda sin digitala enhet till att de klarar att göra allt själva. Något som vi inte gör är felsökningar eller att laga utrustning, det finns det andra företag som gör och vi ska inte konkurera med dem.

Öppettider och pandemi

DigidelCenter i Hyltebruk är öppet måndag kl.10-12, onsdag kl.10-13 och fredag kl. 10-12. I Unnaryd och Torup håller man öppet på torsdagar klockan 16-18, jämn vecka i Unnaryd och ojämn vecka i Torup. För att kunna möta personer i den äldre åldersgruppen eller personer i riskgrupp under pandemin har man vidtagit olika skyddsåtgärder.
 –Vi har möblerat om för att kunna hålla avstånd, vi kan använda den stora skärmen för att spegla och visa besökarens skärm, om vad de exempelvis kan göra på sin enhet. Behöver man hjälp med något privat så att vi behöver sitta närmare vid en mindre skärm så har vi visir och munskydd att tillgå. Det går också bra att boka enskild handledning om man vill säkerställa att man inte träffar andra besökande, berättar Marja Kulju.

Läs mer via länken nedan

DigidelCenter Hylte

Kontakt