Publicerad:
Hylte kommun startar Trygghetsvandringar för unga
Fältsekreterare Pernilla Ivarsson kommer gå trygghetsvandring tillsammans med Torup/Rydö FF lördag den 23 maj.
Nu tar Hylte ett till steg för att öka tryggheten för kommunens unga. Den 23 maj genomförs den första Trygghetsvandringen i Hyltebruk där kommunens fältsekreterare och föreningen Torup/Rydö FF kommer att röra sig i Hyltebruk.
Vuxna som finns till för unga
Trygghetsvandring är ett koncept där vuxna från föreningar rör sig i närmiljön under kvällstid för att finnas tillgängliga för ungdomar som behöver någon att prata med, hjälp eller stöd. Det handlar inte om att agera ordningsvakter, utan om att bygga relationer och skapa en tryggare känsla för ungdomar i Hylte kommun.
Hylte kommun har anslutit sig till organisationen Nattvandring.nu, som arbetar efter devisen "Vi finns där det händer, innan det händer."
Satsningen är ett beslut från Kultur- och folkhälsonämnden och ingår i kommunens arbete för att skapa trygga uppväxtvillkor för Hyltes barn och unga.
Ser du de röda västarna? Kom fram och säg hej!
Med start lördag den 23 maj vandrar Torup/Rydö FF och fältsekreterare Pernilla Ivarsson bland annat vid Örnvallen och inne i Hyltebruk. Är du ung och behöver prata med någon, tveka inte att ta kontakt.
Bli inte heller förvånad om det kommer en gul frisbee flygandes på lördag, det är bara trygghetsvandrarna som uppmärksammar dig på att de finns.
- Kom fram och säg hej nästa gång du ser oss och tveka inte att fråga om hjälp om du behöver det, säger Pernilla Ivarsson.
Mer information
Den här texten är skapad med stöd av AI och bearbetad av redaktör.
Senast uppdaterad: