Företagsklimatet i Hylte kommun – tvåa i Halland och bäst på upphandling!

Till vänster sitter upphandlare Adrijana Bacovic, i mitten kommunchef Emma Gröndahl och till höger näringslivsansvarig Camilla Johansson.
När Svenskt Näringsliv idag presenterade sin årliga undersökning om det lokala företagsklimatet stod det klart: Hylte kommun går starkt framåt – och är nu näst bäst i Halland. Dessutom tar Hylte förstaplatsen i länet inom ett område som länge varit prioriterat: upphandling.
– Att vi nu rankas etta i Halland inom upphandling är ett resultat av ett målmedvetet och långsiktigt arbete. Upphandling har varit ett av våra fokusområden sedan 2020 varifrån vi har arbetat med att möta näringslivet, förklara upphandlingsprocessen och förbättra vår information. Våra upphandlare har gjort ett fantastiskt jobb och vi är alla väldigt stolta och glada över att arbetet visar sig i resultatet, säger Emma Gröndahl, kommunchef.
Starkare företagsklimat – bättre betyg
Det sammanfattande omdömet som företagen ger kommunen har förbättrats markant – från 3,45 till 3,7 på en sexgradig skala. Resultatet placerar Hylte kommun stadigt över Sverige-snittet som ligger på 3,5. Det är en viktig indikator som väger tungt i den nationella ranking som kommer i september.
– Det är ett väldigt bra resultat. Här ser vi att vårt fokusarbete gör skillnad – både i dialogen med näringslivet och i det interna arbetet. Vi har de senaste åren haft en intern näringslivsdag där vi lyfter hur vi tillsammans inom organisationen kan verka för ett bättre företagsklimat genom service och information mot företagen. Sen har vi vår årliga näringslivsdag som också är en viktig del i det här arbetet då näringslivet, kommunala tjänstepersoner och politiker kan mötas, säger Camilla Johansson, näringslivsansvarig.

Graf från Svenskt Näringsliv som visar att Hylte kommun ligger över Sverige-snittet i lokalt företagsklimat.
Lyckad satsning på dialog och service
Undersökningen visar tydliga förbättringar inom flera centrala områden: dialog i viktiga frågor, service och bemötande, tjänstepersoners attityder, kommunpolitikers attityder och skolans samarbete med företagen.
Särskilt positivt är att resultaten bekräftar bilden från SKR:s insiktsmätning, som också visade på förbättrad kontakt mellan företagare och kommun vid myndighetsutövning.
– Vi ser också att våra satsningar på dialog, bemötande och attityder har gett resultat. Vi arbetar dessutom aktivt för att stärka samverkan mellan skola och näringsliv, något vi tydligt ser har förbättrats i resultatet, säger Camilla Johansson.
Företagens engagemang avgör
Bakom resultaten ligger ett långsiktigt arbete – men också ett stort engagemang från det lokala näringslivet. Företagens uppfattning är en ovärderlig del i kommunens utveckling.
– Det här resultatet är väldigt glädjande, men vi ser det inte som ett slutmål utan som ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vi kommer att fortsätta vårt arbete med att utveckla företagsklimatet i Hylte, och vi lyssnar aktivt in vad företagen ser som viktiga områden framåt. Genom fortsatt dialog och förbättringsarbete skapar vi goda förutsättningar för ett ännu starkare näringsliv, avslutar Emma Gröndahl.
Senast uppdaterad: