Hylte kommun logotyp

En förmiddag med fördjupade kunskaper om ADHD och NPF

Bild: Kenth Hedevåg står framför powerpoint-presentation

Kenth Hedevåg föreläser om "När mallen inte stämmer"

Idag, måndagen den 12 augusti var Kenth Hedevåg, i Örnaskolans aula och föreläste för Hylte kommuns pedagoger och personal om elever med stora svårigheter i skolsituationen. Över 200 pedagoger och personal var på plats, ända från förskola och upp till årskurs nio.

Maria Gull Erlandsson är en av de tre rektorer som har anordnat och planerat inför den här förmiddagen. Både personal och rektorer anser att det är viktig med en ökad kunskap och förståelse om ADHD och NPF samt bemötandet av alla barn/ungdomar i skolan.

- Då en av oss rektorer hade lyssnat på Kenths föreläsning tidigare och tyckte den var bra så beslöt vi oss för att anordna denna förmiddag för förskole- och skolpersonal. Våra administratörer har hållit i väldigt mycket av planeringen/organiseringen och de har gjort ett fantastiskt arbete, säger Maria.

Öka känslan av sammanhang

Kenth har en lång bakgrund inom pedagogik och har arbetat i ett neuropsykiatriskt utredningsteam. I dagens samhälle lever det ett högre informationstryck än förr och det finns även större krav på hur informationen bearbetas. För att hjälpa barn och ungdomar med svårigheter i skolan behöver vi öka känslan av sammanhang.

Ett barn/en ungdom som exempelvis visar tecken på ökad frånvaro i skolan, utmattning, stress, dagdrömmar och passivitet kan uppleva känslan av att vara i ett obegripligt sammanhang. För att tända en gnista och få barnet/ungdomen att känna sig som en del av något större behöver uppgiften vara begriplig, hanterbar och meningsfull.

- Ska vi tvinga in ungarna i systemet eller ändra på systemet? frågar Kenth. Han menar på att man ska testa att ändra på systemet och sedan utvärdera. Redan i förskolan är det viktigt med iakttagelser och att barnen istället för att bemötas på ett likvärdigt sätt bemöts på det sätt som passar barnet det handlar om just då.

Det är också viktigt att förskola - skola - BUP - region med flera samverkar mer och att man som personal i förskola/skola bemöter vårdnadshavare på ett professionellt sätt.

En ökad förståelse för diagnoser och NPF

Carina Emanuelsson är speciallärare på Elias Fries skola och har varit anställd i 40 år inom skolan i kommunen. Hon tycker det är toppen att de lyckats få till dagens evenemang för alla inom förskola/skola och hoppas att dagens föreläsning ska ge henne och alla andra:

- En ökad förståelse för alla diagnoser och NPF-barn. Att det ska hjälpa oss som personal att i första hand förstå istället för att bli frustrerade/ledsna. Sådant här ger ju alltid nya infallsvinklar, trots att man hållit på med det mycket så behöver man höra det igen och igen.

Bild: Carina Emanuelsson, speciallärare på Elias Fries skola

Carina Emanuelsson, speciallärare på Elias Fries skola

Avslutningsvis hoppas Kenth att pedagogerna tar med sig många nya tankar efter dagen och att de ser över vad dem, tillsammans med sina kollegor, kan göra på sin arbetsplats för att öka en teoretisk förståelse och praktisk hantering av barn och ungdomar med ADHD och NPF.

Lämna synpunkter på sidan här

Senast uppdaterad: