Faktura och autogiro
Information om betalning till Hylte kommun via e-faktura eller autogiro, samt information till dig som betalar faktura ifrån utlandet. Vad händer om du missar att betala en faktura? Kan du göra en avbetalningsplan? Ska du fakturera kommunen så får du veta hur du ska göra här.
Betala faktura
Du kan betala en faktura elektroniskt via e-faktura i din internetbank eller via autogiro.
E-faktura
Istället för att få en pappersfaktura får du fakturan presenterad i din internetbank och kan godkänna den för betalning. Smidigt för dig och sparar på miljön. Anmälan till e-faktura sker i din internetbank. Instruktion på tillvägagångsätt finns på respektive internetbank.
- Frågor gällande fakturan hänvisas till den referens som finns angiven på fakturan.
- Frågor om betalning hänvisas till kontaktcenter.
- Frågor gällande påminnelser och krav hänvisas till inkassobolaget Visma, 0771-23 24 00.
Autogiro
Autogiro innebär att pappersfakturan skickas till dig som vanligt men betalning dras automatiskt från ditt valda bankkonto. Autogiro är kostnadsfritt. För att kunna börja betala dina fakturor via autogiro måste du lämna in en autogiroansökan till ekonomienheten.
Om du ansöker via blanketten lämnar du in den i kommunens kontaktcenter eller skickar till:
Hylte kommun
Ekonomienheten
Storgatan 8
314 80 Hyltebruk
Obetalda fakturor och avbetalningsplan
Om en faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse ut via inkassoföretaget Visma Collector. Skulle påminnelsen inte betalas i tid fortsätter inkassoföretaget hanteringen av krav och inkassoverksamheten.
Möjlighet till avbetalningsplan finns om du kontaktar ekonomienheten senast 7 dagar före förfallodatum (kontakta ekonomienheten via kontaktcenter, 0345-180 00). Utgångspunkt för överenskommelse är uppdelning av beloppet på tre månader, en avbetalningsplan åt gången och inga fakturor som redan är försenade. Avgift på 170 kr för upprättande av avbetalningsplan tillkommer samt amorteringsavi a’ 50kr och ränta.
Betala faktura ifrån utlandet
Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands, men då måste du ange vårt IBAN-nummer (international Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code) även kallad Swift-kod.
IBAN-nummer | SWIFT/BIC | Information |
---|---|---|
SE13 8000 0834 6906 4725 9084 | SWEDSESS | För betalning av fakturor |
SE35 8000 0834 6906 4725 9076 | SWEDSESS | För övriga betalningar |
Leverera faktura till kommunen
Hylte kommun använder Inexchange för att hantera elektroniska fakturor. Är du leverantör och intresserad av att skicka elektroniska fakturor till kommunen, kontakta Inexchange. Kontaktuppgifter till Inexchange hittar du längst ner på sidan.
Fakturor ska innehålla:
- Ansvarskod*
- Säljarens och köparens namn och post och mailadress
- Identifiering av säljaren (organisationsnummer eller momsregistreringsnummer)
- Uppgift om F-skattebevis
- Fakturadatum
- Fakturanummer
- Det datum varorna beställdes eller tjänsterna utfördes
- Fakturabelopp
- Uppgift om momssats och momsbelopp
- Specifikation av vad fakturan avser
- Betalningsvillkor
- Betalningssätt (bankgiro eller plusgiro)
- Beställarens namn
*Ansvarskod består av fyra numeriska tecken och används för att fakturan ska komma till rätt mottagare i kommunens verksamhet. Den ska anges av den som gör beställningen, och ska även alltid anges på fakturan.
Betalning
Hylte kommun betalar inkomna fakturor 30 dagar efter ankomstdatum, om inte annat avtalats. Om betaldag är en helgdag sker betalning först påföljande arbetsdag.
Rätt uppgifter viktigt
Det är viktigt att leverantörerna följer instruktionerna ovan för vad som ska anges på fakturan. Fakturor som inte uppfyller uppgifterna ovan returneras tillsammans med en begäran om en ny korrekt faktura. Betalningsperiod räknas då efter ny ankomstregistrering.
GLN nummer Hylte kommun
- 7340061901001
Peppol ID
- 0007:2120001207
- 0088:7340061901001
Kontakt
Senast uppdaterad