Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad 2015-03-12

Stor glädje vid invigningen av Örnaskolans förberedelseklass

Språket är det viktigaste för integration. I måndagseftermiddag invigdes Örnaskolans nya förberedelseklass för asylsökande barn och ungdomar. Barn- och ungdomsnämndens ordförande, Maria Hedin (S) och Arne Huseby, tillförordnad barn- och ungdoms chef, stod för bandklippningen tillsammans med barnen.

Alla barn har rätt till skolgång och förberedelseklassen på Örnaskolan ger asylsökande barn, som ännu inte har fått uppehållstillstånd, den möjligheten. Här undervisas elever som behöver träna svenska språket från grunden. Eleverna undervisas bland annat i svenska, matematik, SO/NO och praktisk-estetiska ämnen. För familjerna är skolan jätteviktig. Det finns ett stort förtroende från föräldrarna till skolan och den undervisning som bedrivs.

Språngbräda för nyanlända elever

-Språket är det viktigaste för integrationen och förberedelseklassen blir en språngbräda för våra nyanlända elever att ha möjlighet att lära sig det. Barnen i vår nystartade förberedelseklass är väldigt studiemotiverade och har längtat efter att få börja här säger Tommy Fock, rektor på Örnaskolan

Klassen är indelad i två grupper utifrån barnens åldrar där pedagogen Sanna Svensson undervisar och Reema Al akkad som är studiehandledare i arabiska stöttar upp. Reema är ett stort stöd för de arabisktalande barnen och deras föräldrar.

-Vi startade den 23 februari säger Sanna Svensson och varje dag är en rolig utmaning för mig som pedagog då vi pratar olika språk. Jag måste använda hela min person och min energi för att kommunicera. Barnen i klassen kan så otroligt mycket men kan inte förmedla sig på svenska så vi tar hjälp av bilder, tecken och kroppsspråk sen lär de sig svenska väldigt snabbt.

Skolan ska fungera som en trygg och fast punkt för barnen

Sanna berättar att många av barnen som går i klassen har flytt från krig och det är viktigt att skolan är en fast och trygg punkt. Dagarna har en tydlig struktur för att eleverna ska veta vad som förväntas och känna sig trygga, vilket är extra viktigt om man gått igenom stora förändringar i tillvaron. Vi går varje dag igenom hur dagen ser ut och vi har rutiner som följer samma mönster. Däremot kan dagarna se lite olika ut med olika ämnen, utflykter och så vidare. Den tydliga strukturen gör det även lätt för nya elever att ansluta till klassen mitt i terminen vilket är väldigt vanligt i klasser som denna.

Några av de äldre killarna i klassen har stannat kvar för att hjälpa Reema och Sanna att städa undan efter festligheterna så att lektionerna kan fortgå som vanligt redan nästa dag.

-Det är härliga elever och föräldrar och det är otroligt roligt att få vara en del av detta, säger Sanna glatt innan vi avslutar och säger hejdå.

Sidan uppdaterades: 2015-03-12

Kontaktinformation