Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad 2017-03-01

Nytt skolsystem ger vårdnadshavare bättre överblick

Under höstterminen 2016 började skolpersonalen i Hyltes kommuns grundskolor att använda ett nytt skolsystem för enklare hantering av rapportering, bedömning och andra arbetsuppgifter. Med start 1 mars 2017 kan även vårdnadshavare till barn i årskurs 1 till 9 logga in i skolsystemet alla dagar dygnet runt och få tillgång till service och information i skolärenden som gäller ens barn.

Som exempel kan vårdnadshavare ta del av bedömningar, få notifieringar vid ogiltig frånvaro, boka samtal med klassföreståndare, anmäla frånvaro och se aktuellt schema.

– Skolsystemet är framförallt en hjälp i skolpersonalens dagliga arbete, men kommer med fördelarna att det även på sikt ger både vårdnadshavare och elever en smidigare vardag, förklarar Martin Boberg, utredare på barn- och ungdomskontoret och som har ansvar för införandet av skolsystemet.

– Som förälder använder man BankID för att logga in i skolsystemet och väl där kan man få en bra överblick över skolärenden som rör sitt barn. En nyhet är också att från och med 10 april ska all frånvaro anmälas via systemet eller tillhörande app. Appen finns både för Android och iOS.

Berörda vårdnadshavare får under veckan hemskickat mer detaljerad information om hur man gör för att logga in. Klassföreståndare och skoladministratörer hjälper även till med att informera mer om funktioner i skolsystemet under våren.

Sidan uppdaterades: 2017-03-01

Kontaktinformation