Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad 2016-03-08

Nu bygger kommunen kontaktcenter

I vår påbörjas bygget av Hylte kommuns kontaktcenter i kommunhusets bottenplan. Med bland annat en ny entré i markplan skapas en tillgänglig lokal med utökad service.

– Det ska vara enkelt för alla att uträtta sina ärenden hos Hylte kommun, säger Per Borg kommunchef:
– Kommunhuset har en bra placering i centrala Hyltebruk men besökarna måste idag leta upp receptionen på andra våningen. Vårt mål är att skapa en välkomnande och tillgänglig lokal med en entré direkt från Storgatan.

Från reception till kontaktcenter

Runt om i landet väljer allt fler kommuner att gå från en traditionell reception och växel till ett kontaktcenter. Undersökningar visar att 70 procent av de frågor som kommer in till en kommunväxel kan besvaras direkt istället för att medborgaren ska kopplas vidare eller tvingas återkomma eller vänta på besked.

Kontaktcentret i Hylte bemannas med flera kommunvägledare som tar emot besökande vid receptionsdisken och bistår med information, råd eller praktisk hjälp med exempelvis ansökningsblanketter, e-tjänster med mera.

– Vår förhoppning är att kunna ge våra kommuninvånare och andra besökare en ännu bättre service genom att flytta hanteringen av utvalda ärenden från våra verksamheter till vårt kontaktcenter, berättar Per Borg. 

Byggstart i vår

Bygglovet är nu beviljat och start planeras till senare delen av våren beroende på när upphandlingen av byggföretag är klart. Lokalritningen har granskats av kommunledning och fackliga organisationer. Kommunens ritningsgranskningsgrupp och kommunala tillgänglighetsrådet har tittat på ritningarna ur tillgänglighetssynpunkt. Tillgänglighetsrådet består av representanter från politiken och från Hörselskadades riksförbund, Reumatikerföreningen, Hylte anhörigförening, Dyslexiförbundet och Föreningen för barn och ungdomar med utvecklingsstörning.

– Vi tycker att det ser lovande ut. Lokalen har en bra placering på markplan och jobbar man med ljus, ledstråk, färgsättning och andra faktorer som underlättar för alla besökare, med eller utan funktionsnedsättning, så kommer det att bli riktigt bra, säger Krister Mattsson (S), ledamot i tillgänglighetsrådet och sammankallande i ritningsgranskningsgruppen.

Öppnar i höst

Projektledare för byggnationen Hanneli Dahl berättar att kommunhuset får en ny ingång vid hörnet Storgatan/Fabriksgatan med en inglasad utbyggnad och ramp. I lokalen byggs även ett samtalsrum där besökare och handläggare kan sätta sig och prata ostört om det behövs. Kontaktcentret planeras vara inflyttningsklart senare i höst.

– Vi har inte spikat något inflyttningsdatum än. Först måste hantverkarna få sin tid och sedan ska verksamheten också hinna komma på plats. Vi öppnar när vi känner att vi kan ge en god service och ta emot våra besökare på ett bra sätt.


Sidan uppdaterades: 2016-06-01

Kontaktinformation