Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Publicerad 2015-03-18

Japan-besök på Elias Fries skola

En torsdagsmorgon i början av mars fick Elias Fries skola i Hylte långväga besök från Japan. Det var kvinnor och män som arbetar inom förskola i Japan och som vill lära sig mer om utomhuspedagogik. Gruppen har åkt lång väg för att uppleva utomhuspedagogiken när det är som bäst, för som de själva förklarar så är Sverige föregångare, och Japan ligger efter.

Professor Kazuki Nishiura har varit på besök hos Elias Fries skola fyra gånger tidigare och planerar redan att komma tillbaka nästa år igen, då med en grupp studenter. Han hoppas då att de kan stanna flera dagar så att det hinns med att besöka även Vildmarksgymnasiet och få tid att uppleva Elias Fries stora skolskog.

Ann-Christin Johansson, rektor och förskolechef, förklarar att de ofta har besök utifrån som vill titta närmare på hur man arbetar med utomhuspedagogik här eftersom Elias Fries är kända i Sverige för sitt arbete inom detta område. De som besöker skolan gör även det för miljön och skolans byggnation eftersom även den är unik. Besökarna kan vara från USA, Singapore och de nordiska grannländerna, men skolan har även närmare besök från grannkommunerna.

Farbror Björn och smaktest engagerade besökarna

Det märkets att barnen var vana vid att ha besök i skolan. De var snabbt framme och frågade frågor och drog med besökarna in lekar och undervisningen. Förskolebarnen var det olika lekar som stod på schemat och besökarnas anteckningsblock fick snabbt läggas bort när det skulle lekas på grusplanen. Under leken Farbror Björn var det ingen särbehandling utav besökarna utan de fångades in och tillfångatogs av barnen.

För en grupp i årskurs 2 var det matematik som stod på schemat och eleverna fick räkneproblem att lösa med hjälp av klädnypor på en tvättlina. En annan grupp jobbade med sina sinnen och fick utföra smaktest med förbundna ögon. Besökarna från Japan var snabbt på och ville också provsmaka.

I Japan dominerar traditionell klassrumsundervisning men intresset för utomhuspedagogik är stort. Kazuhiko Kawasaki, pensionerad professor och för dagen iklädd rollen som tolk, förklarar att när de här männen och kvinnorna har varit i Hylte och upplevt utomhuspedagogik kan de integrera vissa saker direkt när de kommer tillbaka till Japan. Som exempel ger han smaktestet, som är ett enkelt moment att genomföra i deras undervisning utan att några speciella förberedelser behövs.

Singapore-besök i sommar

Ann-Christin berättar att fler besök är inplanerade om några månader.
- Just att detta besök från Japan blev av beror på att vi har bra kontakt med Anders Szczepanski, forskare vid Nationellt centrum för utomhuspedagogik vid Linköpings universitet. Längre fram i sommar är det planerat för besök från Singapore. Barnen tycker det är roligt med besök och de är vana att det kommer folk och följer med i deras undervisning då och då. Det är också ett bra tillfälle att träna engelska om det är engelskspråkigt besök.

Sverige kan lära sig av Japan

Japan kommer hit och tar del av hur ni arbetar här i Sverige – finns det något som ni vill åka och ta del av från Japan?
- Det är intressant och se hur länder med stor folkmängd och begränsad yta har lärt sig att utnyttja små ytor till det bästa för att skapa bar inlärningsmiljö. Vi i Sverige är vana att ha större ytor. Sen har de också väldigt bra ledarskap som är intressant utifrån vårt perspektiv, säger Ann-Christin.  

- Inom den teknologiska pedagogiken är flera av de asiatiska länderna mycket längre fram än oss, och jag tycker det vore intressant att se hur man kan kombinera högteknologin med utomhuspedagogiken i framtiden, inflikar Juha Rankinen, rektor på Vildmarksgymnasiet.

Sidan uppdaterades: 2015-03-18

Kontaktinformation