För barn och unga som känner oro

Alla mår dåligt ibland. Det kan finnas många anledningar till att man mår dåligt, men det finns hjälp att få. Här hittar du information och tips om vart du kan vända dig. Om du mår dåligt och behöver akut hjälp hittar du kontaktuppgifter till bland annat självmordslinjen, Barn- och ungdomspsykiatrin, socialtjänsten och SOS alarm på vår sida Akut hjälp.

Är du orolig för dig själv eller någon annan?

Många barn lever i hem där vuxna inte alltid är snälla. Det kan handla om att en vuxen slår eller hotar barn eller andra vuxna. Att en vuxen dricker alkohol eller är sjuk och därför inte kan ta hand om sina barn på rätt sätt, eller att du som barn måste ta hand om dig själv eller dina syskon.

Tips på vad du kan göra:

• Prata med en vuxen du litar på. Det kan vara en lärare, kuratorn på skolan, en kompis förälder eller någon du känner. Berätta hur du har det!
  • Ring till BRIS på telefonnummer 116 111.
  • Ring till socialtjänsten och berätta hur du har det, telefonnummer 0345-182 40

Kom ihåg att du alltid får berätta om dåliga hemligheter för någon vuxen du litar på. Även om någon sagt att du inte får berätta! Dåliga hemligheter känns dåliga i kroppen, som ont i magen eller bröstet och kan göra dig ledsen eller orolig.

Vad får en vuxen inte göra mot dig?

• Ingen vuxen får slå eller hota dig.
  • Ingen vuxen får ta på dina privata delar.
  • Ingen vuxen eller barn får be om eller tvinga dig att skicka bilder eller film på privata delar.
  • Ingen vuxen får dricka alkohol så att de inte kan ta hand om dig eller dina syskon.

Om en vuxen gör något mot dig som inte känns bra eller som gör dig rädd - berätta det för en vuxen du litar på!

Behöver du ha någon att prata med?

Här är en lista med olika forum som du kan vända dig till om du behöver hjälp, prata med någon om dig själv eller om du som kompis eller anhörig vill prata med någon:

Till BRIS - barnens hjälptelefon kan alla under 18 år ringa eller chatta och prata med en vuxen om vad som helst. Det är gratis och ditt nummer syns inte på våra telefoner. Du behöver inte tala om vem du är och du bestämmer själv vad du vill prata om.

Jourhavande kompis är en stödchatt för dig upp till 25 år. Hos oss är du anonym och de som svarar i chatten är också det. Vi är inga psykologer eller experter, bara andra unga människor som finns här för dig när du behöver det.

Ordinarie öppettider:
Måndag - Torsdag kl. 18.00 - 21.00
Lördag - Söndag kl. 14.00 - 17.00

Under dagtid kan du kontakta individ- och familjeomsorgen i Hylte kommun för råd och stöd.

Vid akuta lägen under kvällar och helger kontakta socialjouren via 112.

Alla funderingar, tankar och känslor är välkomna. Chatta anonymt måndag till torsdag och söndag klockan 19-21.

Stöd för tjejer som är öppen söndag till torsdag klockan 20-22. På Tjejzonen kan du prata med en Storasyster som lyssnar på dig när du känner att du behöver det. Du bestämmer alltid själv vad ni ska prata om – inget är för stort eller smått!

Är du utsatt eller har du utsatt någon för brott?

Jag vill veta heter en webbplats där du kan få veta mer om ungas rättigheter vid brott. Det finns tre olika ingångar: för dig som är under 8 år, mellan 8 och 13 år eller mellan 14 och 17 år. När du har fyllt 18 år räknas du som vuxen.

Webbplats: Jagvillveta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hos Ecpat Länk till annan webbplats. kan du som är under 18 år få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL. Ecpat kan också hjälpa dig ta ner nakenbilder som har spridits på nätet.

Här hittar du samlad information för barn och vuxna om våld mot barn, sexuella övergrepp mot barn och barn till skilda föräldrar.

I Sverige ska alla flickor och pojkar, kvinnor och män ha samma rättigheter och möjligheter att bestämma över och påverka sina egna liv. På hedersförtryck.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du som är utsatt eller upplever att det finns en risk för det läsa mer.

På räddabarnen.se finns även "Kärleken är fri - mot hedersrelaterat våld och förtryck". Där kan du som är ung eller vuxen få hjälp och stöd med hedersrelaterat våld, förtryck, våld, rättigheter, kärlek, tvångsäktenskap eller könsstympning.

Socialtjänsten Barn och unga

Odengatan 1 C