Press- och informationsmaterial

Söker du någon som kan svara på pressrelaterade frågor? Här hittar du kontaktuppgifter för kommunens olika förvaltningar. Även den grafiska profilen och vår logotyp, för nedladdning, hittar du på denna sida.

Presskontakter

Här hittar du kommunens presskontakter för respektive verksamhet. Kontakta gärna respektive kontors nämndsekreterare för att bli lotsad vidare till rätt person gällande ditt ärende.

Du når kommunens informationsenhet via kommunens kontaktcenter, 0345-180 00.

Kommunledningsförvaltningen

Moa Teveldal, nämndsekreterare

moa.teveldal@hylte.se

Grafisk profil

Inom Hylte kommun produceras varje år en stor mängd informationsmaterial och vi kommunicerar både internt och externt. I vår kommunikation ska det vara tydligt att det är Hylte kommun som är avsändare och därför har vi riktlinjer för hur logotyp, typsnitt, bilder och färger ska användas. Dessa riktlinjer är samlade i den grafiska profilen.

Har du några frågor eller funderingar? Kontakta oss på kommunikation@hylte.se.

Kommunvapen

Kommunvapnet används inte som en logotyp utan kan appliceras som "ett sigill". Den är då i mindre storlek och får aldrig stå ensam utan den officiella logotypen. Möjliga användningsområden är exempelvis på diplom, vid kungliga besök eller andra officiella tillfällen. Kontakta oss på kommunikation@hylte.se om du behöver använda kommunvapnet.

Hylte kommunvapen registrerades av Patent- och registreringsverket den 26 juni 1987. Vapnet är komponerat av Per Andersson och har blasoneringen (heraldiska beskrivningen): "Sköld av en vågskura delad i guld, vari ett uppskjutande rött vattenhjul, och i blått, vari två bjälkar av guld." Vapnets komponenter symboliserar de viktigaste näringarna inom kommunen. Vattenhjulet står för industrin medan det gyllene fältet står för jordbruket. Bjälkarna symboliserar trästockar och står på så sätt för både skogsnäringen och träindustrin. De parallella bjälkarna symboliserar dessutom också järnvägen som även den haft stor betydelse för bygdens utveckling. Vågskuran och de tre blå fälten syftar på Nissan, samtidigt som fältens antal påminner om de tre tidigare kommunerna Hylte, Torup och Unnaryd som tillsammans bildade den nuvarande kommunen år

Färgerna rött, gult(guld) och blått kan tolkas som en återspegling av att Hylte kommun är delad mellan två landskap. Rött och gult(guld) återfinns i Smålands landskapsvapen samtidigt som en blå färg förekommer i Hallands landskapsvapen. Dessutom kan kombinationen av blått och gult tillsammans med rött tolkas som en påminnelse om att det område som idag utgör Hylte kommun tidigare har varit delat mellan Sverige och Danmark.