Bodil Carlsson - En välkänd gestalt på Kontaktcenter

Ett mycket välkänt och uppskattat ansikte på kommunens kontaktcenter var i många år Bodil Carlsson. Numera är hon för det mesta pensionär men det händer att hon fortfarande hoppar in i växeln på KC (kontaktcenter

1974 och 20 år gammal började Bodil på Hylte kommun. Först på ekonomikontoret och senare i receptionen för att ta emot besökare.

- Det var mitt andra jobb någonsin, i början arbetade jag på ekonomikontoret och senare kom jag att sitta i receptionen. Det var ju mycket mindre då än vad det är nu, jag satt bakom ett skrivbord utanför hörsalen och tog emot besökare, hanterade fakturor och svarade i telefon. Det blev lite skillnad sen, skrattar Bodil.

1974 var kommunhuset inte särskilt stort. Bodil minns det som att kommunen hade en länga i huset, och resten av huset delades med lägenheter och andra företag.

I januari 1974 infördes ransoneringar av drivmedel, bränsle, värme från fjärrvärmeverk samt ransonering av varmvatten. Ransoneringarna var de tredje och sista i Sverige under 1900-talet. Men de blev kortvariga, och de flesta av ransoneringarna avskaffades under det första kvartalet 1974.

- Något som jag minns tydligt från den tiden var oljekrisen och bensinransoneringen. Regeringen hade utfärdat bestämmelser om att statliga myndigheter skulle spara energi. Det var lite svårt, för här behövde man ju bil till nästan allt! Jag minns att vi använde några sorts kuponger som vi kunde dela ut, berättar Bodil.

I samband med ransoneringen så aktiverades även funktionen kristidsnämnden, och på kristidskontoret satt även Bodil under en tid:

- Vi ordnade och delade ut kuponger och annat som hör ransoneringen till. På den tiden höll vi till i det lilla sammanträdesrummet där och då var det en man som hette Åke Kling som var chef. Det var spännande, och detta var ju mitt i sammanslagningen med! Det var lite rörigt de första dagarna där, ingen visste nog riktigt vad de skulle göra, berättar Bodil och skrattar.

Hur minns du sammanslagningen ute i bygden?

- Som kommuninvånare märkte jag inte så stor skillnad men många var emot att bli ”storkommun”. Bland annat var det många som liksom ville vara eller tillhöra ” Torup”. Ett exempel som jag minns var en farbror som jobbade för kommunen. Han var nog fastighetsskötare. Och på hans overall stod det ”Torups kommun”. När kommunsammanslagningen kom och han skulle byta ut kommunnamnet ville han absolut inte ha Hylte kommun på overallen. Han var minsann från Torup!

Är det något speciellt som du minns från den där tiden?

- Sockentänket levde kvar ett bra tag. Vi tillhörde ju också ett annat landsting innan, Jönköping, och efter sammanslagningen blev det då Halland. Hylte tillhörde ju också Småland. Så det var många ändringar samtidigt där! Jag minns också att det var mycket näbbstövlar och gröna jackor med fjällräven. Väldigt roligt, för lite av det modet är sådant som man kan se ungdomar med i idag!

Hur länge jobbade du i kommunen?

- Jag tror det var 2020 jag slutade, så det blev många år. Jag jobbade ju även på Kontaktcenter senare. Jag var med och byggde upp Kontaktcenter med flera andra trevliga tjejer! Jag har alltid älskat mitt arbete, jag gillar att ha många bollar i luften och träffa människor så det jobbet passade mig som handen i handsken!

Senast uppdaterad: